Nowelizacja procedur AML
Nowe procedury AML w 2021 roku – co nowego? Kto teraz musi przestrzegać procedur AML i jak je wdrożyć? Jakie zmiany wdrożono w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych? Czym jest Dyrektywa V AML?
W kwietniu 2021 roku weszły nowe przepisy odnoszące się do procedury przeciwdziałania praniu pieniędzy, czyli AML (ang. Anti-money Laudering Procedurres). Ustawa o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu oraz niektórych innych ustaw ma za zadanie wdrożenie do polskiego systemu prawnego Dyrektywę V AML, czyli Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/843.
Nowelizacja ustawy AML
Nowelizacja ustawy AML dotyczy wielu obszarów i ma na celu poprawę bezpieczeństwa
w obrocie gospodarczym. Przede wszystkim rozszerzono katalog instytucji zobowiązanych, zmieniono podstawowe definicje, uregulowano szczegółowo zasady zachowania podejmowane przez osoby ważne – PEP, stworzono nowe rejestry podmiotów oraz wzmocniono ochronę sygnalistów, a także, co bardzo istotne, dokonano modyfikacji treści szkoleniowych w zakresie AML.
Poszerzony katalog podmiotów obowiązanych
Po nowelizacji ustawy katalog podmiotów obowiązanych został poszerzony
o przedsiębiorców, których podstawową działalnością gospodarczą jest świadczenie usług polegających na:
- sporządzaniu deklaracji,
- prowadzeniu ksiąg podatkowych,
- udzielaniu porad,
- udzielaniu opinii lub wyjaśnień z zakresu przepisów prawa podatkowego lub celnego.
Innymi słowy będą to przede wszystkim biura rachunkowe.
Katalog został poszerzony o przedsiębiorców zajmujących się handlem dziełami sztuki lub występującymi w charakterze pośredników w tymże, a także osobami o podobnym charakterze w odniesieniu do przedmiotów kolekcjonerskich oraz antyków, w tym gdy handel taki jest prowadzony przez galerie sztuki i domy aukcyjne lub z wykorzystaniem wolnego portu. Rozszerzono katalog również na przedsiębiorców wykonujących działalność polegającą na przechowywaniu wymienionych przedmiotów lub dzieł z wykorzystaniem wolnego portu, jeżeli wartość transakcji lub szeregu powiązanych ze sobą transakcji wynosi co najmniej 10 000 EURO.
Beneficjent Rzeczywisty (UBO)
Za Beneficjenta Rzeczywistego uznaje się: każdą osobę fizyczną sprawującą bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad klientem poprzez posiadane uprawnienia, które wynikają
z okoliczności prawnych lub faktycznych, umożliwiające wywieranie decydującego wpływu na czynności lub działania podejmowane przez klienta, lub każdą osobę fizyczną, w imieniu której są nawiązywane stosunki gospodarcze lub jest przeprowadzana transakcja okazjonalna, wg art. 2 Ustawy AML.
Nałożono na podmioty obowiązane nowe wymogi związane z weryfikacją Beneficjenta Rzeczywistego (ang. Ultimate Business Owner) wykraczające poza sprawdzenie
w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR). Jeżeli podmiot obowiązany nie jest w stanie ustalić Beneficjenta Rzeczywistego to wówczas spoczywa na nim udokumentowanie wszystkich czynności, jakie podjął w tym celu.
Rozszerzono również katalog podmiotów, na których spoczywa obowiązek zgłaszania podmiotów do CRBR m.in. o:
- Spółki europejskie,
- Spółki partnerskie,
- Spółdzielnie,
- Stowarzyszenia i fundacje.
Nowe rejestry
W wyniku nowelizacji Ustawy AML mają powstać nowe rejestry podmiotów prowadzących działalność w dwóch obszarach:
- Walut wirtualnych,
- Obsługi spółek i trustów.
Trusty są formą koncentracji kapitałowej.
Politycy a AML
Osoby zajmujące eksponowane stanowisko polityczne (ang. Politically Exposed Person – PEP) zostały szczególnie wyróżnione w znowelizowanej ustawie AML, a co za tym idzie przedsiębiorcy dokonujący z nimi transakcji mają nowe obowiązki wynikające z art. 46 ust. 1: w celu ustalenia, czy klient lub beneficjent rzeczywisty jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne, instytucje obowiązane wdrażają procedury oparte na analizie ryzyka, w tym mogą przyjmować od klienta oświadczenie w formie pisemnej lub formie dokumentowej, że jest on albo nie jest osobą zajmującą takie stanowisko, składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: “Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
W przyszłości minister właściwy do spraw finansów publicznych ma wydać rozporządzenie służące do stworzenia wykazu stanowisk typu PEP. Dokument ten za pośrednictwem Generalnego Inspektora Informacji Finansowej ma być przekazany i aktualizowany do Komisji Europejskiej.
Weryfikacja tożsamości
Zmodyfikowano procedurę weryfikacji tożsamości klienta, umożliwiono na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 910/2014 (eIDAS) –
w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE. Na jego podstawie będzie można teraz weryfikować tożsamość klienta z wykorzystaniem identyfikacji elektronicznej, a brak przeprowadzenia tej czynności będzie musiał być odnotowany.
Środki bezpieczeństwa finansowego
Znacząco rozszerzono katalog podmiotowy, jak i okoliczności kiedy środki bezpieczeństwa finansowego mają zastosowanie. Za środki bezpieczeństwa uznaje się wg art. 34 Ustawy
m. in:
- identyfikację klienta oraz weryfikację jego tożsamości,
- identyfikację beneficjenta rzeczywistego oraz podejmowanie uzasadnionych czynności,
- ocenę stosunków gospodarczych i stosownie do sytuacji, uzyskanie informacji na temat ich celu i zamierzonego charakteru,
- bieżące monitorowanie stosunków gospodarczych klienta.
Rozszerzono również przesłanki stosowania środków bezpieczeństwa finansowego o dwie zupełnie nowe:
- kiedy doszło do zmiany uprzednio ustalonych danych dotyczących klienta lub beneficjenta rzeczywistego;
- kiedy obowiązany był w ciągu danego roku kalendarzowego, na podstawie przepisów prawa do skontaktowania się z klientem w celu weryfikacji informacji dotyczących beneficjentów rzeczywistych.
Zastosowanie podwyższonych środków bezpieczeństwa finansowego związanych z ryzykiem prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu uzależniono teraz od tego, czy dany podmiot ma związki gospodarcze lub bierze udział w transakcjach okazjonalnych związanych z:
- bronią, ropą naftową, produktami tytoniowymi, artefaktami kulturowymi, kością słoniową, metalami szlachetnymi, gatunkami chronionymi lub innymi przedmiotami
o znaczeniu archeologicznym, historycznym, kulturowym i religijnym lub o szczególnej wartości naukowej; - klientem będącym obywatelem państwa trzeciego i ubiegającym się o prawo pobytu lub obywatelstwo w państwie członkowskim w zamian za transfery kapitałowe, nabycie nieruchomości lub obligacji skarbowych lub inwestycje w podmioty o charakterze korporacyjnym w danym państwie członkowskim.
Szkolenie AML a ochrona danych osobowych
Nowelizacja ustawy przewiduje bardzo istotną zmianę w obszarze programu szkolenia z wdrażania procedur AML. Mianowicie dołączono, jako blok obligatoryjny, materiał obejmujący ochronę danych osobowych w związku z RODO.
Reasumując – zmiany w Ustawie AML idą bardzo daleko i dotyczą coraz to większej liczby podmiotów na rynku. Okazuje się, że troska o bezpieczeństwo gospodarcze ma wymiar ponadnarodowy i zmiany w polskim ustawodawstwie wpisują się w ten trend. Procedur AML muszą przestrzegać coraz to nowe podmioty, chociażby biura rachunkowe, czy sektor NGO (stowarzyszenia i fundacje).
Komentarze
-
24 sierpnia, 2021 o 4:03 pm
Bardzo ciekawe szkolenie. W ciekawy sposób przedstawiono obowiązki biur rachunkowych w związku ze znowelizowaną ustawą,
a także poinformowano o konieczności wdrażania procedur.
Jestem zainteresowana zakupem dostępu do 4 godzinnego szkolenia i wdrożeniem procedur przy Państwa pomocy.
( tańsza opcja za 547 zl)
Dodaj komentarz